Ennen kurssia
Vaatetuksena on hyvä olla liikuntaan sopivat säänmukaiset varusteet. Muita edellytyksiä ei ole. Kengiksi käy hyvin lenkki/kävelykengät. Myös juomapullo on hyvä ottaa mukaan.
Lisäksi on hyvä tutustua tähän materiaaliin, johon on kerätty pelaamisen ohjeistuksia, joita kurssilla käydään myös läpi.
Kenttä ja sen osat
Tiipaikka = on alue josta suoritetaan väylän aloituslyönti. Aloituspaikka on määritetty kahdella merkillä, jotka muodostavat linjan, jonka takaa avaus suoritetaan.
Väylä = tavoiteltava pelialue kohti viheriötä. Ruoho on väylillä leikattu lyhyemmäksi kuin karheikossa.
Karheikko = väylän vieressä oleva alue, jolla ruoho on pidempää kuin väylällä. Karheikosta pallon löytäminen ja sen pelaaminen on vaikeampaa kuin väylältä.
Viheriö eli griini = todella lyhyeksi leikattu alue, jossa putti suoritetaan.
Bunkkeri eli hiekkaeste = alue, joka on täytetty hiekalla. Bunkkerista pelaaminen on vaikeampaa kuin ruoholta ja siellä on voimassa hiekkaestettä koskevat säännöt.
Estealue = kentällä oleva estealue (esim. vesi), joka on määritelty esteeksi esim. paaluilla. Esteestä pelaamisesta ja siitä vapautumisesta on omat sääntönsä.
Kentän ulkorajat eli out merkitään valkoisilla paaluilla ja sieltä pelaaminen on kielletty.
1.Tiipaikalla
lyöntijärjestys
valkoinen 2. keltainen 3. sininen 4. punainen
ensimmäisellä reiällä arpomalla
tästä eteenpäin edellisen reiän pienin tulos, jos tasan kuka avasi edellisellä reiällä ensimmäisenä. Nykyään suositaan ready golfia eli kuka ensimmäisenä valmis.
valmistautuminen
valmistaudutaan samalla kun toinen lyö, kuitenkin muita häiritsemättä.
edellisen reiän tulosten merkkaaminen
tarkistuslista: varapallo, tii, oikea maila, tarvittaessa eri vaihtoehtoja.
muiden pelaajien lyönnin seuraaminen
lyönti seurataan lyöjän takaa loppuun asti
mikäli pallolla on mahdollisuus hävitä tai mennä ulos pelialueelta, pitää aina lyödä varapallo.
varapallo
jos pallolla on mahdollisuus hävitä tai mennä ulos pelialueelta, lyödään varapallo
lyöntijälkien korjaaminen
iroonneet turpeet painetaan takaisin paikoilleen
tiipaikalla levitetään siemenseosta
kärryjen käyttö
kärryt jätetään tiipaikan ulkopuolelle siten, että matkan jatkaminen on mahdollisimman helppoa. Kärryjä ei ikinä viedä tiipaikalle, bunkkeriin eikä griinille.
2. väylällä
omalle pallolle
pelaajan kannattaa pelin sujuvuuden parantamiseksi mennä omalle pallolleen aina, kun se on mahdollista, kuitenkin vaaratilanteita aiheuttamatta.
valmiina lyömään
muiden lyödessä pelaaja valmistautuu omaan lyöntiinsä, esim. valitsemalla mailan valmiiksi.
muiden seuraaminen
muiden lyöntejä seurataan joko lyöjän takaa tai omalta pallolta.
lyöntijälkien korjaaminen
irronneet turpeet painetaan takaisin paikoilleen.
pallon etsiminen
ne pelaajat joiden pallo on pelissä, voivat lyödä oman pallonsa eteenpäin ja mennä vasta tämän jälkeen etsimään kadonnutta palloa. Pallon etsimisen maksimi aika on 3 minuuttia.
OUT -rajojen ulkopuolelta pallon etsiminen on turhaa. Mikäli palloa ei näy jatketaan peliä varapallolla.
3. viheriö
mihin mailat
mailat jätetään sellaiseen paikkaan, että pystyy jatkamaan matkaa suoraan lipulta seuraavalle tiipaikalle.
pallon merkkaaminen
pallo merkataan nostamista ja puhdistamista varten asettamalla esim. kolikko pallon taakse. Pallo asetetaan samaan paikkaan kolikon eteen.
lyöntivuorot ja valmistautuminen
vaikka lähtökohtana on, että kauimpana oleva lyö ensin, yleisesti noudetaan sääntöä, että valmiina oleva pelaaja lyö ensin. Samoin mikäli pelaaja on niin lähellä reikää, että uskoo saavansa pallon varmasti reikään kannattaa hänen pelin sujuvuuden lisäämiseksi lyödä palloa merkkaamisen sijaan.
pelaaja valmistautuu omaan lyöntiinsä samalla kun pelikaveri suorittaa omaa lyöntiään.
viheriön kallistukset tulee tutkia ennen omaa lyöntivuoroa.
lippu ja huoltaminen
pelaaja saa itse valita haluaako, että lippu on reiässä vai ulkona reiästä.
poistettu lippu asetetaan siten, että se ei ole kenenkään lyöntilinjalla.
lippu asetetaan aina takaisin reikään ennen seuraavalle tiipaikalle siirtymistä.
alastulojäljet
alastulojäljet paikataan kääntämällä ulkoreunoja sisälle päin “griinihaarukalla”
myös muilta paikkaamatta jääneet alastulojäljet paikataan.
4. yleiset
tavoite aikataulu
noin 4 tuntia koko kierros.
tauko
9 reiän jälkeen voi pitää tauon mikäli aikataulu ja kentän yleinen tilanne sen sallii.
pallojen etsiminen, kannattaako
syvällä metsässä olevaa palloa on vaikea jatkaa vaikka se sieltä löytyisikin.
mikäli varapallo on hyvin jatkettavissa, ei alkuperäistä palloa välttämättä kannata etsiä.
kuka vastaa ryhmästä
alimmalla tasoituksella pelaava vastaa koko ryhmän toiminnasta, aikatauluista ja yleisestä toiminnasta kentällä.
ohittaminen kentällä
ensisijaisesti pyritään pysymään edellä menevän ryhmän tahdissa!
jos takana tuleva ryhmä on selvästi nopeampi ja joutuvat odottamaan koko ajan, pitää heille tarjota mahdollisuus ohittaa.
hyviä esimerkkejä ohittamiseen
lyödään tiipaikalta omat avauslyönnit ja annetaan takana tulevan ryhmän lyödä samalla omat avauslyöntinsä. Tämän jälkeen he jatkavat lyöntinsä viheriölle ja pelaavat reiän loppuun.
lyödään pallot viheriölle tai sen läheisyyteen ja mennään tämän jälkeen turvalliseen paikkaan (josta näkee takana tulevien lyönnit) ja annetaan takana tuleville merkki ohitusluvasta esim. nostamalla käsi pystyyn.
pistebogey
pb on pelimuoto, jossa pelaaja kerää pisteitä. Pisteitä saa sitä mukaan, miten suoriutuu reiästä omaan tasoitukseensa nähden. Tässä esimerkki.
Pelaajan pelitasoitus (slope) on 18, eli hän saa jokaisella kentän reiällä yhden tasoituslyönnin reiän par -lukuun verrattaessa. Eli pelaajan henkilökohtainen ihannetulos on tasoituslyönti + par, eli tässä tapauksessa par 4 väylällä 5. Pisteitä tulee seuraavasti:
henk. koht. par eli 5 lyöntiä = 2 pistettä
henk. koht. bogey eli 6 lyöntiä = 1 piste
henk. koht. birdie eli 4 lyöntiä = 3 pistettä
henk. koht. eagle eli 3 lyöntiä = 4 pistettäjne.
jos pelaaja lyö 7 lyöntiä tai enemmän, ei hän saa ko. reiältä pisteitä ( aloittelijalla, hcp 54, vastaava lyöntimäärä on 9 lyöntiä.)
pelin sujuvuuden kannalta on siis parempi nostaa pallo 7 lyönnin jälkeen ja merkitä korttiin viiva. Tämä vaihtoehto ei ole mahdollinen lyöntipelikilpailussa.
turvallisuus
turvallisuus on aina lyöjän vastuulla.
älä lyö palloa mikäli se voi yltää edellä menevään ryhmään.
tarkista ennen harjoituslyöntiä ettei mailasi voi osua keneenkään pelikaveriin.
mikäli pallo on vaarassa osua muihin pelaajiin, huudetaan kovalla ännellä FORE.
mikäli kuulet FORE huudon suojaa pääsi ja mene kyykkyyn.